Mastodon
14 min read

Dal výpověď na iDnesu, aby se stal YouTuberem. Neměnil by, ani když musí kvůli placení účtů po nocích taxikařit

Novináře Matěje Smlsala si možná pamatujete z iDnesu jako kluka, který natočil reportáž z nevěstince se silikonovými pannami. Loni si řekl dost a podal výpověď, protože se chtěl začít na vlastní noze živit jako YouTuber.
Dal výpověď na iDnesu, aby se stal YouTuberem. Neměnil by, ani když musí kvůli placení účtů po nocích taxikařit

Novináře Matěje Smlsala si možná pamatujete z iDnesu jako kluka, který natočil reportáž z nevěstince se silikonovými pannami. Ve svém pořadu Smlsaloviny prováděl různé šílené testy a patřil mezi nejviditelnější tváře videosekce v Mafře. Loni si řekl dost a podal výpověď, protože se chtěl začít na vlastní noze živit jako YouTuber. Z novinařiny vstoupil do světa, kde fungují trochu jiná pravidla. Přesto by prý neměnil, i když si na účty musí vydělávat nočním taxikařením a jako kurýr.

Matěje Smlsala jsem se zeptal:

● Jaké je v dnešní době začínat od nuly jako YouTuber a zda se ještě dá v tomto světě uspět.

● Novinařina vs. tvorba pro YouTube.

● Jak přežít, než bude mít kanál na YouTube úspěch, a kolik to stojí.

● Jak zaujmout a kde jsou hranice, které by nepřekročil.

Tvoje heslo je: Nejsem YouTuber jen pro mladé, jsem YouTuber pro všechny. Proč jsi zvolil zrovna tohle?

Když se řekne YouTuber, automaticky mi v hlavě naskočí mladší publikum. Možná je to přežitek, ale stejně si nemyslím, že když se zeptáte seniorů, které YouTubery sledují, tak vysypou seznam oblíbených kanálů. Jednou jsme jeli s kameramanem v autě, já si v hlavě projížděl natočená témata a povídám: Hele, vždyť ta témata, co točíme, to má potenciál zaujmout všechny věkové kategorie. Jak mladí, tak starší přece řeší, proč ráno nedokážou vstát hned pár vteřin po zazvonění budíku, proč po sladkém pití čůrají častěji. A všichni jedí čokoládu, takže děti i dospělí se rádi kouknou, jak se vyrábí. Proto to heslo.

Naopak se mi zdá, že mezi YouTubery se čím dál častěji prosazují starší lidé a publikum stárne také. Pro mladé jsou teď nové platformy jako TikTok…

Máš pravdu, že se to mění. Vždyť Facebook byl dřív devízou mladých. A dnes? Už se říká, že to je sociální síť pro důchodce. Mladí se z Facebooku přesunuli na Instagram. A nastal ten samý scénář: Instagram stárne, mladí teď mají TikTok.

YouTube jako platforma miliard videí určitě zasáhne všechny věkové kategorie. Ať už si tam hledají rady, jak opravit sekačku, nebo třeba filmy. Je tam všechno. Nicméně YouTube a YouTuber je rozdíl. A YouTubeři podle mě opravdu oslovují víc mladých a středněvěkých než starších. I Janek Rubeš mi říkal, že když založili Kluky z Prahy na YouTube, tak ho najednou začala zdravit spousta dětí.

Co tě přivedlo k tomu to zkusit na YouTube na volné noze? Měl jsi za sebou jednu z nejsilnějších redakcí v zemi.

Kamarád do mě poslední dva roky hustil, že ve svém věku už mám dostatek zkušeností a schopností na to, abych točil sám bez mediálního domu v zádech. Já mu vzdoroval. Přece jen bych se tím vzdal spousty výhod.

Zaprvé, měl jsem zázemí jednoho z nejčtenějších médií v Česku. Zadruhé, měl jsem volnou ruku – makal jsem si na svém pořadu Smlsaloviny, nemusel jsem jako kolegové chodit na směny přesně od–do a stříhat videa z tiskových konferencí, dopravních nehod a podobně. Tahle nekreativní práce by mě zabila. A zatřetí, měl jsem plat jako nikde předtím.

No a o tohle bych měl přijít? Vždyť mám práci snů! Vyblbnu se při natáčení, podívám se na místa, kam bych jinak nevkročil, zkrátka je to práce a přitom koníček.

Zároveň jsem si ale říkal, že náplň práce snů můžu zachovat, akorát s vlastním projektem. Navíc už jsem byl na iDNESu čtyři roky (čímž jsem mimochodem překonal i svůj 3,5letý rekord z Hospodářských novin). A taky jsem si uvědomoval, že už tam nemám kam profesně stoupat, že to bude pořád stejné.

A já mám rád změny. Jasně, z redaktorů se běžně stávají editoři, ale to by mě nebavilo, opravovat někomu práci, to už jsem zažil v HN i na Blesk.cz. Z některých editorů se pak stávají šéfové, to by mě zas zabily samé porady. Zkrátka já jsem ještě pořád člověk, co patří do terénu.

A najednou se mi ta myšlenka být na vlastní noze zalíbila. A řekl jsem si: Smlsale, je ti třicet, nemáš děti, které bys musel živit, tak kdy jindy? Navíc díky tomu, že jsem kromě novinařiny i taxikařil a rozvážel jídlo (abych si čistil hlavu), tak jsem si našetřil víc peněz. A dal jsem výpověď. Šéf mě chtěl zabít, ale absolutně pochopil můj záměr.

Zbytek příspěvku je pouze pro platící čtenáře