Mastodon
3 min read

100. newsletter 🎉🎉🎉

100. newsletter 🎉🎉🎉

Projekt Mimo agendu začal jako experiment ve chvílích, kdy jsem neměl kde publikovat a toulal jsem se po Evropě a malé Asii. Nikdy by mě nenapadlo, že nevynechám ani týden a u počtu odeslaných newsletterů bude svítit číslo 100. Na začátku projektu jsem byl k tomu, že vydržím pravidelně vydávat, skeptický, neboť poprvé nade mnou nestál žádný šéf a mohl jsem se na to prakticky kdykoliv vykašlat…

A že těch momentů taky pár bylo. Mimo agendu totiž téměř vždy dodělávám o víkendu, kdy bych mohl vypnout a nic neřešit do pondělní porady v redakci. Někdy jsem ji psal na zadním sedadle auta při projíždění nádhernou krajinou Turecka. Opakovaně jsem dával texty do redakčního systému po půlnoci a byly i případy, kdy jsem newslettery sepisoval v horečce či s migrénou.

Co mě tedy u psaní Mimo agendy udrželo? V první řadě strašně skvělá komunita, která se kolem projektu vytvořila. Diskutujeme na Discordu a na řadu komentářů dostávám velmi podnětný feedback od čtenářů. Všem bych vám chtěl poděkovat. Obzvláště těm, kteří Mimo agendu finančně podporují. Jsou mezi vámi i lidé, kteří to dělají od prosince 2021 a pravidelně čtou téměř každý příspěvek.

Zkusím sem napsat pár poznatků, které jsem při práci na projektu získal.

· Snažte se svůj projekt rozjet na platformě, kterou máte plně pod kontrolou. Během psaní Mimo agendu jsem musel postupně přejít z Gazetista na open-source systém Ghost. Správce Gazetista totiž nechával svou službu ve špatném stavu a mělo to vliv i na kvalitu obsahu. Podobně obezřetný bych byl i u Substacku, který může skončit jako Facebook či Twitter a v nějakém bodu své existence začne své funkce omezovat a zpoplatňovat.

· Napřed se snažte vytvořit kolem projektu velkou komunitu. Dnes jsou všichni fascinováni paywallem a příspěvky od čtenářů. V první řadě by vás ale mělo těšit, že vás co nejvíce lidí čte. Znám skvělé projekty, které si přečte třeba jen deset platících čtenářů, a to mi přijde škoda. Projekty s větší komunitou se navíc lépe monetizují. Poslední dobou autoři ten proces často obrací, v první řadě vše zamknou a teprve pak se snaží za platební bránu nahnat lidi – tohle často nefunguje.

· Pište, co vás baví. Neuhýbejte slepě k trendům. Nenechte se odradit hejtry, kteří říkají, že byste toho měli nechat, a soustřeďte se na ty, kdo vás čtou rádi. Píšete to kvůli nim, a ne lidem, kteří jen hledají důvod, proč vás urážet a skrze váš obsah napadat.

· Vyhraďte si na psaní pevný časový blok. U mě je to úterý a pátek ráno. Od psaní si dávám odstup, abych se do obsahu nezamotal a mohl se na něj s odstupem podívat čerstvýma očima.

· Nesnažte se ohromit lidi množstvím obsahu. Je lepší poslat pár skvělých odstavců než čtenáře zahltit.

· Nedávejte tomu víc, než dává smysl. Většina lidí se newsletterem a podcastem neuživí a není dobré z toho dělat druhé zaměstnání na celý úvazek. Nechte si prostor žít. Projekt by se vám neměl v každou volnou chvíli vkrádat do myšlenek a zásadně vás omezovat.

· Bavte se s ostatními tvůrci. Řada lidí vám pomůže či s nimi můžete konzultovat, jak svůj projekt nastavit. Díky Mimo agendě jsem se setkal mimo novinářské prostředí se strašně zajímavými lidmi, kteří tvoří úžasný obsah.

A snad nebudu troufalý, když v tomto řádku naznačím, že Mimo agendu nejspíše čeká výrazný upgrade. Snad se brzy dozvíte více.

Navíc bych chtěl poděkovat své přítelkyni, která mi edituje téměř každý newsletter. ❤️