Mastodon
9 min read

Slepota k hříchům serveru Forum 24 a úspěšné odcházení DVTV od Bakaly

Slepota k hříchům serveru Forum 24 a úspěšné odcházení DVTV od Bakaly

Vítám vás u pravidelného pondělního newsletteru Mimo agendu. Tento týden mi bohužel editorka a korektorka odjela do zahraničí. Omluvte prosím případné překlepy.

Začneme opět pár postřehy, které mohly zapadnout v mediálním prostoru. Připomínám, že na e-mail můžete odpovědět a dát mi tak na článek zpětnou vazbu.

Tak jdeme na to!


Zajímavé kanály pro šíření obsahu

Twitter není co býval. Google a Facebook reagují na autorský zákon, což se projeví i na návštěvnosti velkých zpravodajských serverů. Přesto tradiční média jen výjimečně zkoušejí nové kanály, kudy šířit obsah.

Nejčastěji se skloňuje TikTok a Instagram, ale těch možností je mnohem více. Na to, jakým kanálům věnovat pozornost, jsem se zeptal Filipa Horkého, který velmi kreativně pracuje například s Telegramem.

Filip Horký:

Telegram

Pro mě nejzábavnější alternativa. Jednoduché používání, člověk odebírá kanály podle konkrétního zaměření. Nic se nemíchá dohromady jako na Twitteru, je možnost v kanálu nepovolit komentáře, takže si člověk čte jen informace a neřeší diskuse jednotlivců.

Platforma umí snadno sdílet informace, disponuje dobrými automatikcými překlady. Je skvělá i v komunikace jeden na jednoho Pro mě se jedná o lepší volbu než WhatsApp.

Za Mimo agendu doplním, že příběh Telegramu jsem popsal v samostatném článku. I když jde o software původem z Ruska, jeho zakladatel Pavel Durov rozhodně není Putinovů člověk a ze země musel uprchnout. Paradoxem je, že Telegram využívají i v Kremlu, protože si tamní oligarchové navzájem nevěří a jen tato platforma jim dává pocit bezpečí při soukromé komunikaci.

FilipHorky - zprávy
Zprávy, novinky, informace - roky na Twitteru. Teď se o to snažím i tady. News from 🇨🇿 and the world. Only in 🇨🇿. For more news in 🇬🇧 about 🇨🇿 use https://t.me/filiphorkyEN

Mastodon

Svým pojetím má nejblíž k Twitteru.

Zase za Mimo agendu odkážu na rozsáhlý článek, který jsem napsal pro E15. Stejně jako na Twitteru i na Mastodonu se dá narazit na zajímavé informace, které se objeví první jen na této platformě.

Elon Musk probudil Mastodona. Decentralizovaná sociální síť zlákala uprchlíky z Twitteru - E15.cz
Někteří lidé začali hledat alternativu Twitteru bez Elona Muska a narazili na Mastodona. Ten podle obrázků vypadá jako sociální síť s modrým ptáčkem ve znaku, ale v jádru jde o úplně jinou filozofii, jak propojovat lidi a jejich názory. Musk rád Twitter přirovnává k velkému digitálnímu náměstí. Mast…

Post News

Skvělá platforma, kde mají příspěvky formu spíše blogu. Jednoduchá možnost struktury texty s vloženými fotkami, podnadpisy. Jednoduché ovládání a výstup připomínající profi novinářské články.

Můj komentář: Platforma má zanedbatelnou českou komunitu. Pokud publikujete v angličtině, určitě máte šanci své informace šířit i do zahraničních médií. Post News totiž v první vlně začali využívat právě novináři.

Podle mě je ještě velmi silnou platformou Discord. Mimo agendu ho využívá pro debaty s podporovateli.

A v poslední době se ukázal zajimavý i Reddit. Zkusill jsem dát do největší česky mluvící skupiny odkaz na článek na E15. Ten měl větší viditelnost, než když jsem ho zveřejnil na Twitteru, kde mám přes 14 tisíc sledujících.


Nové ratingy Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky + bonus

Dobrý rating NFNZ je pro řadu médií zásadní. Díky němu se mohou dostat na homepage Seznamu a zvýšit si výrazně svou návštěvnost. O principu jsem psal v minulosti v článku o Forum 24. A u tohoto webu i zůstaneme. Loni se prezentovala studie, kdy Forum 24 informovalo manipulativně o případu Andreje Babiše mladšího.

Forum 24 je také jedním z těch větších příjemců peněz od NFNZ. Letos má i přes porušení novinářských principů rating A- a patří mezi ty nejlépe hodnocená média. V minulém newsletteru jsem upozorňoval na jejich předvolební noviny v druhém kole předvolební kampaně, kde texty nebyly ani podepsané a šéfredaktor Pavel Šafr za pomoc poděkoval komunikačním expertům.

Ukazuje se, že ani nová metodika NFNZ nedokáže porušování základního principu novinařiny reflektovat. Loni kvůli slepotě NFNZ k Forum 24 bojkotoval novinářskou cenu týdeník Respekt.

Jako doplnění celého kontextu přidávám ještě můj článek pro Deník N, o případu Andreje Babiše mladšího, ve kterém Forum 24 a šéfredaktor Pavel Šafr překračovali svou novinářskou roli.

Za Babišem mladším stála žena beze jména. Popisujeme její motivy i způsob práce
Říkala si Bohdan Švarc podle známé postavy z televizního seriálu a její skutečné jméno ani tvář nikdo neznal. Přesto měla zásadní podíl na tom, že se Andrej Babiš mladší vrátil do Česka, aby se v předvolebním období postavil svému otci – předsedovi vlády. Za pseudonymem se schovávala Hana Demeterová…

K propagaci MediaRatingu byl pro Seznam.cz vytvořen i hraný skeč. Připomněl mi propagační klip Lidových novin z roku z roku 2009.

V obou případech se cool faktor dodává motorkou. Ale zavítáme i k někomu do koupelny...

Poznámka: Autor tohoto newsletteru získal za Deník N v roce 2021 čtvrt milionu od NFNZ na knihu o česko-čínském sbližování. Projekt úspěšně dokončil.


Cesta DVTV k osamostatnění. V lednu projekt získal hodně předplatitelů

Zbytek příspěvku je pouze pro platící čtenáře